Saturday, June 18, 2011

Hai kekawan blogger...,lama dah sporty tak up date blog...entah kenapa penyakit malas teramat sangat...sampaikan kemalasan melanda...pada diri sporty.Teramat dahsyat tu!!!..hehehe per2 pun sekarang kerajinan melanda pada diri sporty untuk berkongsi sesuatu....now sporty...sedang menggunakan produk GAMAT EMAS....so,serba sedikit sporty akan berkongsi mengenainya....sporty pun baru berjinak2 untuk mencuba produk ni...kerana sporty ada masalah period yang tak menentu...mungkin..kesan dari ubat perancang...menjadikan period sporty tak berapa nak lawas...heehhe


kat bawah ni adalah produk GAMAT EMAS tu yang sporty sedang cuba....banyak lagi...produknya..tetapi biarlah sporty kongsi yang sporty cuba dulu....ada dalam 4 yang sporty pakai,iaitu..FEMMINA,LINESSE,MINYAK LINIMEN DAN OROGARD.
FEMMINA


Femmina 
MEMBANTU:
  • Membesarkan dan menganjalkan payudara
  • Melicirkan dan mengetatkan faraj
  • Meningkatkan libido wanita dan tenaga ketika bersenggama
  • Menstabil,membina dan mengharmonikan sistem peranakan wanita & mningkatkn ksuburan
  • Menyokong pertumbuhan flora dalam rongga peranakan bagi mengelakkan jangkitan
  • Membantu memulihkan kitaran haid,stress,setelah mberhentikan pengmbilan pil perncang
  • Mengatasi senggugut  


Linesse







MEMBANTU:
  • Melangsingkan tubuh badan,mengempiskan perut dan membasmi selulit
  • Membersih sisa toksid dan melancarkan aliran darah
  • Memelihara,merawat dan menganjalkan kulit

Minyak Linimen Gamat




MEMBANTU:sbg penahan sakit,meredakan bengkak,melegakan lenguh urat,dan pesakit gaut


Monday, April 25, 2011

                                              kasut oh kasut

hai kekawan blogger...dah lama sporty tak update blog sporty ni...apa dah jadi ntah...berminggu2 ler juga...sebenornya sporty busy gan novel...now dah habis..dibaca hahahha...tu yang tak berapa nak layan blog tu.Aduyai bila dah habis baca novel baru ler teringat dek blog kesian plak kesunyian jer....tak mgapa..sporty nak kongsi pasal kasut...yang banyak kenangan...dan berbakti tuk sporty huhuhuhu....

 ermm ni lah kasut hantaran kahwin, dan jugak pakai...lam dua tiga kali...sayang nak pakai selalu...sporty suka sangat kasut ni sebab warna merah + gold..gtu..hehhee..memang sayang giler arrr kasut ni beli kat butik vincci jer tapi tu lah dek kerana terkenang sangat....macam comel jer duk kat kaki....fuhh kasut ni jadi pilihan hati tuk dbuat hantaran perkahwinan ku....penuh dengan sweet memories gtu....

 kasut ni pulak beli kat butik verns,kenang sangat sebab masa ni mmg giler kasut tajam kat depan hhahaha..and jugak tinggi kasut ni lam 3"inci..sama lah yang warna merah kat atas tu...katanya lau kasut tinggi nampak cantik jer dan juga..berkeyakinan jer...kena pulak masa ni keje ofis...
 
 fuhh black colour....huhuhu...hitam mmg cun and elegent gtu wahahhaha...ni pun sporty beli kat butik verns..pun banyak berbakti tuk sporty...rendah jer tumit yer...tapi cukup selesa pakai..masuk jer gan jeans ker...or baju kurung...no hal punyerrr....now jadi koleksi kat dalam almari....

 alahai selipar ni pulak beli kat butik GII COLECTION..masa ni nak raya depavali..so banyak trend selipar ala2..india punya kasut...berkenang...beli...lama jugak pakai selipar ni sampai tinggal bekas tapak kaki itu buktinye banyak berjasa padaku...huahahhahaa...kelakar tul lah...tapi tinggi selipar ni 3"inci...so nice..hahahaha ayu jer bila pakai....
ahaks kasut hitam+gold ni pulak...kasut butik leno..pun tajam kat depan...kasut ni banyak berbakti masa kerja ofis dulu....kasut ni tak berapa tinggi cuma dalam 2"inci jer...seronok pakai..selesa...sampai tercabut dia punyer tapak...belum repair lagi tu.. pun jadi koleksi lam almari....
ermmm ni ler almari kasut sporty banyak lagi tu...malas nak letak banyak2...tengok tu kat atas tu kasut danish dari dia 3 bulan sampai 1 tahun...lebih...dia dah pandai jalan...so suka lah beli kasut or selipar kat danish ni...yang warna putih tu...disney punyer kasut..0-3bulan kejap jer leh pakai..hehhehe masa ni geram tengok kasut kecik tuit jer...yang kuning tu nike punyer pun kejap jer pakai...yang lain2 tu...beli kat market jer....tapi kan leh tengok lah danish punyer kasut dari dia kecik sampai dia besar sekarang....

so..kekawan ni jer ler yang sporty leh kongsi...coz semua kasut ni banyak kenangan yang terpahat n dah paku terus dhati huhuhuhu...ayat ogy ni hahahhaa copy..ayat dia...jer.

Thursday, April 7, 2011

                                        cicak oh cicak
alahai...tak tahu nak taip ape kat dalam entry sporty ni....dah nak masuk 1 minggu dah ni,semalam sporty pergi ke Kuala Terengganu...ni keje buah hati sporty lah....si papa danish tu.Papa danish ni minat cicak plak...entah macam mana rupa...belum tengok betul2 pun lagi cuma tengok lam pic jer....aha,kekawan jom tengok ni dia pic si cicak....yang sporty cite kan tadi.


ni lah dia si cicak,yang leh buat...duit.Sekarang dah heboh orang duk buat bisness cicak ni,so..semalam pergi ke KT sekadar berbincang pasal duit...kalau ada duit...leh jalan bisness ni.Kekawan nak tengok cicak ni pun kena bayar lam 200j...xsilap dengar lah semalam....harga dia mahal tau.....entah ler....buah hati sporty tu...cam mana....keputusan dia....sporty nak cite lebih pun sporty x pandai gak...ni semua keje2 orang laki buat hahahhha.....ni jer lah yang sporty nak kongsi gan korang, sporty ni sokong je buah hati sporty dari belakang hahahahah.

Wednesday, March 30, 2011


                         PENJAGAAN,PENDIDIKAN DAN PERMAINAN

 baru-baru ni sporty ada beli majalah favorite sporty pa&ma dan juga majalah mingguan wanita...dalam syok2 membaca majalah tersebut ada mengenai botol susu yang free bpa..dan juga..keburukan botol susu yang ada bpa...so sporty ni per lagi...mula lah ajak papa danish pergi serang butik anakku...nak tukar botol susu danish secepat yang mungkin....lah.tapi...kat centre point tu maklum ajer ler...paking penuh...last ada juga..sesampai kt anakku terus pergi kat rak botol...ada akak yang keje situ pun tak bertanya banyak terus ckp...jenama yang free bpa dah tak banyak...tinggal avent..dan anakku...jer...yang lain...tu ada bpa...wahh bermakna...orang kat kemaman ni cepat jer dah tukar botol susu anak masing2 sporty jer yang terlambat....aduyaiii kat kepala ni berfikir macam2....tapi tak lama skit ada akak sorang tu pun cari botol susu yang free bpa jugak...makna yer sporty..bukan orang terakhir lah...konon...hahahhaah...so..mana2 ibu..yang belum tukar lagi sila buat pertukaran lah ya....laku lah botol susu kat anakku tu nanti...huhuhu....

 ermm ni plak botol susu danish yang ada bpa tu...sayang...tau banyak beli...maaf ler kekwan blogger..pic ni xleh nak rotate...so melintang ler jawab nyer...hahhahahaha...sama gan pic atas tu.tapi kan akak yang keje kat anakku tu cakap...botol yang ada bpa ni leh guna tapi tuk air sejukj er atau air manis...susu xleh sebab ia perlu guna air panas...melalui air panas tu lah bpa tu keluar...so leh simpan tuk air biase jer.sporty pun xder penerangan yang detail..mengenai kes ni...kalau tak boleh cite kat kekawan kan. bubapa...sanggup..cari..untuk yang terbaik...bagi anak2...sayang kat anak...moga anak kita besar nnti pun tak lupa gan pengorbanan kita ni.

aha..ni plak...buku-buku danish yang sentiasa dia buka hari2...main..lempar...sampaikan ada yang perlu ditampal...kadang2 dia nak tidur pun sporty bagi buku dia tu...terapi tuk mata katakan hahaha...kejap jer dia lena. dalam majalah pa&ma pun ada suruh kita bagi didikan awal...untuk mengenal warna,bentuk,binatang,dan semua lah...mengikut tahap umur.danish ni sporty siap belikan crayon,colour..dan buku tuk dia myonteng..tapi dinding umah pun jadi tempat untuk serlahkan bakat dia tu...aduhhsss tu yang tak tahan tu...tapi sedikit sebanyak berhasil juga...boleh lah...danish sebut...mengaji pun leh lah seposen jer...ahahhahaa...alif,ba dan ta..pastu malas dah nak sebut..heheheh...per2 pun boleh lah kan...lau selalu suruh dia..ajar dia...banyak lah yang boleh dia sebut...siap dengan reaksi lagi.dan bunyi bunyian, mimik muka lagi..macam2 gelagak.



ini plak kereta kesayangan danish..tahan lasak jugak kereta ni...sebab dia besi so x pecah lah..kalau danish baling ker..per ker masih elok lagi.kalau yang lain ada tapi banyak dah rosak...satu lagi tak leh main semua danish ni jenis cepat boring...dan juga sakit mata sporty kalau penuh rumah mainan dia...semak mata..hahhaa.so.inilah..barang2 mainan untuk danish riadah...danish ni jarang bawa dia keluar main....tak nak dedah kan sangat hobi main2 jer...nanti sesuka hati nak keluar main...harap2 sampai besar pun...dia..minta kebenaran kita mana2 dia nak pergi.so kekawan ini jelah yang leh sporty letak kat entry ni...moga sedikit sebanyak kita dapat berkongsi.





                                                

Saturday, March 26, 2011

                    muhammad adam danish....permata mama & papa
 ermm...tuk entry ni sporty nak cite pasal danish ni jer....ni danish baru beberapa hari tengok tu kecil jer dia.besar kepala sporty jek....masa ni jugak sporty masih berpantang....danish keluar dengan seberat 2.8kg...ermm semua orang yang datang jenguk sporty cakap..2.8kg tu adalah berat standard baby...makna yer kot ok ler tu...tak ringan sangat dan tak berat sangat....bila direnung danish ni.. hilang rasa sakit bersalin....tapi danish kena kuning tinggi jugak...tengok sampai tak terbuka mata dia.

 aik...tgk danish ni...kalau pasal ambik gambar cepat jer...tengok kat kamera...masa ni danish baru...dalam 6,7,8..bulan cam tu la...sporty pun dah lupa...sebab danish ni sentiasa membesar...kalau dia deman...memang teruk tapi tetap badan dia maintain...gitu...tetap ...semangat ...jer....danish ni aktif...sangat...tak leh duk diam..deman ker aper ker...tetap aktif..dan boleh bermain...kalau dia tak bangun main tak makan tu teruk sangat lah tu.

mengenai saiz baju...dari 0-3 bulan sekejap jer boleh dipakai...bulan seterusnyer kena cari yang lain lah...6-12..berat badan sentiasa memuaskan tak der masalah bila pergi klinik...doktor pun tak pernah nak komen pasal berat...cuma..pemakanan dia perlu dijaga lebih....sebab danish alahan..pada susu lembu masa ni semua..kena ada soya...susu...pakai similac tapi...xtahan or...so sporty pakai susu snow sampai ke umur danish ni setahun....makanan harian...nestum yang soya punyer.....apabila umur danish genap setahun...susu dan pemakanan dah boleh ditukar....kerana dah tak alahan lagi..

 alamak, pic ni xleh nak rotate...sori lah ya..masa ni danish deman..nak tumbuh gigi tengok tu dah dua batang gigi...kat bawah..cian dia...anak mama..ni deman..sampai merah muka dia...tapi masa ni merenget yer lebih hihihi.

ahaks....tengok ni danish tak sabar nak bergambar...bergaya jer...dia punyer posing...sampai ditarik-tariknyer baju mama dia ni...ajak...join dia punyer..posing...hhahahaha....bila dikenang balik...di ingat balik kejap jer anak teruna sporty ni membesar.....now, dah 2 tahun...banyak lagi ni cabaran membesarkan danish ni...justeru itu,yang mana bakal bergelar ibu...tabah...dan sabar dalam membesar anak-anak..kerana anak ni adalah amanah Allah tuk kita membesar dan mendidik...mengikut acuan yang kita mahu....sporty...lebih mengajar anak..disiplin...dan tegas...tegas dalam semua benda..disiplin...dalam bab...mengajar..mendidik supaya besar nanti...menjadi anak yang soleh...disiplin..pula.untuk waktu..masa,juga kehidupan dia akan datang, tegas dalam membuat sesuatu keputusan.semua itu..berbalik pada didikan yang kita berikan.
 

Monday, March 21, 2011

                                      anakku meragam lagi

                             merajuk....sedih....mula meragam...macam2


                      terdapat beberapa helah untuk mengatasi situasi ini....
muzik
walaupun anda sudah mendukungnya, dia masih lagi meragam, cuba tenangnya dengan memasang lagu irama harmoni. anda boleh menggunakan nada deringan telefon bimbit untuk menenangkannya.secara umumnya si kecil suka kepada bunyi yang pelbagai jenis.dalam pada itu,cuba tarik perhatiannya dengan kad imbasan.pastikan warna pada kad itu terang.pada masa yang sama,ucapkan kata-kata sayang kepada si manja.ucaplah,'mama,sayang adik.

bekas 'ajaib'
masukkan pelbagai jenis barang mainan ke dalam bekas.biarkan si kecil memilih sendiri barang maianan kesukaannya.anda pasti seronok melihat si kecil asyik mengerakkan tangannya untuk mengambil barang yang dia mahu. permainan ini mampu meransang mindanya.

objek baru
apabila si kecil kelihatan sudah resah dan tidak berminat lagi dengan bekas 'ajaib', ambil objek atau barang mainan baru untuk tarik perhatiannya.berbuak-buallah dengan si kecil walaupun dia belum memahami pada peringkat ini.sekali-kala,cuba ketawa seakan anda memberitahu kepadanya sesuatu yang lucu.malah biarkan dia memegang objek baru itu.

bunyi dan warna
bunyi loceng dan warna terang mampu menarik perhatian si kecil.barang mainan seperti seakan terapi yang baik untuk mengelak si kecil daripada meragam lagi.apabila dia asyik menggoyangkan barang mainan yang mengeluarkan bunyi,mindanya akan fokus untuk melakukan aktiviti itu.sekali gus membuatkan dia kembali tenang....

Friday, March 18, 2011


                                            10 kemahiran sosial si kecil....
Semua ibubapa inginkan si kecilnya membesar dengan perilaku yang baik di mana jua. Namun semua itu boleh terjadi jika si kecil sudah dilatih dari awal.......

  1. katakan 'tolong' dan 'terima kasih' sebelum anak anda pandai bercakap, galakkan dia untuk belajar mengucapkan kata-kata 'tolong' dan 'terima kasih'. lakukan juga dalam apa jua aktiviti anda seharian bersamanya. jangan lupa untuk sentiasa mengingatkan anak anda jika dia lupa untuk mengucapkan kata-kata 'tolong' dan 'terima kasih'.
  2. perkongsian dengan yang lain memang sukar untuk menerangkan kepada kanak-kanak bahawa barang yang dipinjam oleh rakannya akan dipulangkan kembali. jadi ajar anak anda untuk memulangkan barang mainan yang dipinjam supaya dia mudah faham konsep perkongsian itu tanpa perlu merampas barang mainan kanak-kanak lain.
  3. menghormati perasaan orang lain bayangkan anak anda berkata dengan kuat, "mama, kenapa kawan mama ni gemuk?"pastinya ungkapan ini membuatkan anda terkejut dan malu. cara pertama untuk mengajar mengenai cara menghormati perasaan orang lain ialah bantu dia belajar memahami emosinya sendiri. jika dia marah kalau orang mengatakan dia nakal dan sebagainya, anda katakan, "adik marah ya orang cakap adik macam tu." dan katakan juga begitulah perasaan orang lain jika dia bercakap perkara yang tidak sukai orang.
  4. jangan ganggu pastinya setiap kali anda ingin menggunakan telefon atau berbual dengan rakan, si kecil anda akan mengganggu perbualan anda dan bertanya apa sahaja yang terlintas di fikirannya. jika berlaku begini, cuba katakan kepadanya, "mama, hendak telefon kawan, jadi jangan ganggu percakapan mama sehingga mama habis cakap." bagaimana pun jangan anggap si kecil akan duduk diam lebih 5 minit.jadi lakukan perbualan anda secepat mungkin. setelah itu katakan, "terima kasih kerana tidak menggangu mama. dan sekarang apa yang adik mahu tanya mama?
  5. minta maaf jika dia melakukan kesalahan, ajarlah dia mengucapkan 'minta maaf'. anda harus membalasnya dengan berkata, "terima kasih"sebagai tanda menghargai apa yang dilakukannya. jangan sesekali memaksa anak untuk melakukan perkara itu. jiak dia masih lagi dalam kemarahan, beri dia masa untuk meminta maaf kepada anda.
  6. belajar menunggu buatkan si kecil aktiviti berbentuk pembelajaran bagi mengajarnya belajar untul menunggu ketika anda sedang melakukan urusan rumah. cara ini tidak membosankannya. contohnya, "boleh tak, kakak kira 1 hingga 10, semasa mama meletakkan adik atas katil ."kemudian anda boleh menambah masa menunggu kepada dua atau tiga minit apabila dia semakin membesar.
  7. adab dimeja makan cuba jadikan waktu makan sebagai masa yang 'rileks' antara 15 hungga 20 minit sebelum dia mula menunjukkan perangainya . tunjukkan cara yang betul untuk makan. ajarlah adap ketika di meja makan contohnya, tidak bercakap ketika sedang mengunyah makanan.
  8. bersalam tidak sukar untuk mengajar anak menghulurkan tangan untuk bersalam. jika anda sentiasa menyuruhnya untuk melakukan perkara yang sama, dia akan menjadi perkara biasa.
  9. tidak terlalu agresif  anak yang agresif perlu dilatih supaya konsisten dalam semua keadaan dan tidak meragam tanpa sebab. ajar dia untuk duduk diam seketika jika anda datang bertandang ke rumah teman. berikan kata-kata pujian jika dia menunjukkan perangai yang baik.
  10. bukan semua benda milik adik jika menghadiri majlis hari jadi, si kecil anda mula berasa sedih hati disebabkan hadiah itu bukan miliknya. anda katakan, jangan sedih sayang, nanti adik bantu dia buka kertas pembalut hadiah." cara ini membantu si kecil fokus untuk melakukan sesuatu yang bukan miliknya.
                                 GOL!  GOL!

hai kekwn blogger dah brp hr dah sporty x up date sporty punyer blog...sporty pun dah xtau nak kongsi per...sporty ada baca lam majalah rapi...mengenai bola skit....sporty baca sampai terbahak2 ketawa....eh cm gitu ker ketawa...wahahahhahahha.....geli hati sporty teramat ler sangat....k ler meh sporty cite kan ya....ni mengenai bapak dan si anak...yang giler bola."gol!"gol! teriak si bapak yang sedang syok menonton perlawanan bola sepak di rumah...si anak plak..duduk di sebelah dan bertanya, "gol tu maksudnya apa bapak?"jawab ler si bapak.."gol tu ertinya masuk"spontan si bapak menjawab.Tiba - tiba datang seorang tetamu memberi salam. Si anak pun menjawab salam itu dan meluru ke pintu lalu berkata, "oh pakcik selamat. Silakan gol...sila..sila....dek tersilap kata dan maksud...si anak pun silap tafsiran.....itu lah ceritanya...justeru itu, jikalau anak2 kita bertanya kan sesuatu...bagitahu ertinya dan maksud itu dengan betul dan tepat...supaya si anak tidak salah guna ayat...atau sebaliknya....setiap ilmu perlu dipelajari dengan betul.....

Sunday, March 13, 2011

petang.....petang....

alahai petang yang amat bosan, sampai xtahu nak buat aper....td tghari dh pergi kenduri....mengenyangkan perut...balik umah...buka tv...dh mula xder cite best ...angin plak rasa gan tv ni....byk2 chanel pun xder cite best hampeh sungguh....last anak aku si danish yang layan kartun kesukaan dia.....apa lah..nasib...tetapi kekawan ada yang x buat anda smua bosan....mai follow..cik azie lucky follower...tentu seronok..

cik azie lucky follower

terima kasih cik azie invite me join cik azie lucky follower ni

mai ler join, sila tekan banner



Wednesday, March 9, 2011

                                        bunga - bunga cinta


sudah lumrah alam kita dijadikan berpasang pasangan....sporty pun turut merasa bunga-bunga cinta ni...enak dek kemanisan cinta...di amuk dek rindu..melanda bagai taufan....waduhhhh...ish2...teruk sungguh ahhahaha..namun tu lah yang kita akan rasa dek cinta....sebenarnya sporty nak kongsi...puisi cinta dalam satu novel yang pernah sporty baca semasa di sekolah rendah....lagi....sporty simpan novel tu...tapi bila dah sporty keluar rumah pergi study agaknya semua buku sporty, sudah kemas disimpan oleh mak dan bak sporty.....entah kemana pergi nya ..tajuk novel tu sampai hati.....puisinya berbunyi....

cinta....
hadirmu dengan rasa tanpa wajah
mengocak indah di jiwa insan
membuihkan rindu di hujung resah
cinta....
kau mewarnai tujuh rasa
sayang,rindu,cemburu,marah,tawa,senyum,dan tangis
bagai garisan tujuh warna pelangi di dadamu
bahagia adalah kerabat kesetiaanmu
curang adalah punca perpisahanmu
cinta....
misterimu sukar dimengertikan 
mengapa dalam marah masih ada sayang?
mengapa dalam benci masih ada rindu?
mengapa ada lara di hujung sentuhanmu?
                          RESEPI KELUARGA BAHAGIA


1 GUNI KESABARAN 

1 KAWAH TOLAK ANSUR

1 PIKUL BELAIAN KASIH SAYANG

1 SECUPAK KETERBUKAAN / MENERIMA PANDANGAN

SEKATI BERLAPANG DADA

SECUBIT CEMBURU

SELAMBAK PEMERHATIAN

SEGANTANG PENGALAMAN

SEBAKUL PUJIAN DAN KATA DORONGAN

SELONGGOK PENGETAHUAN KEKELUARGAAN DAN KEIBUBAPAAN

HIASANNYA : 

PAKAIAN IMAN DAN TAQWA

CARANYA MUDAH :- 

GAUL SEBATI SEMUA BAHAN DAN SESUAIKAN IKUT CITARASA MASING-MASING.
SELAMAT MENCUBA..........................
                           sakit bangat...........

ermm,sporty hari ni xtau nak buat entry per....sampai ler terkeluar...perkataan SAKIT BANGAT NI..gigi sporty..meragam lagi....entah kenapa rasa sakitnya teramat sakit.....tengah syok2..sporty makan..nasi minyak ayam goreng lagi tu...gigi sporty...uhhh...sakit sampai sekarang....alamak yer kena....buang or tampal....sebab rasanya...lubang xder lah besar mana pun...sebenarnya....takut gak...hahhahahaha....bukan takut per...rasa cam nyilu gitu....wahahahhahahahaha.......uhhh gigi ku.....entah aper2 kan sporty ni.....tu je lah yang nak sporty....kongsi gan geng2 blogger.....sakit...........ni...................

Sunday, March 6, 2011

                                      {TIP & PETUA}
                                       PETUA ALAMI

EPAL
setiap kali memotong epal, warnanya cepat berubah menjadi kecoklatan seperti sudah tidak elok. Untuk mengelakkan epal berubah warna dan  kekal segar, rendamlah epal yang telah dipotong di dalam mangkuk berisi air yang telah dicampurkan dengan sedikit garam sebelum dihidangkan.

PISANG
Tahukah anda bahawa pisang bukan sahaja sedap dimakan tetapi juga berupaya membantu mengurangkan dan mencegah kedutan pada wajah. caranya, kisarkan sebiji pisang sehingga menjadi seperti puri atau krim. kemudian, sapu rata pada muka dan leher. biarkan selama 10 hingga 15 minit. akhir sekali bilas dengan air suam dan sekali dengan air biasa. elok dilakukan seminggu sekali.

BROKOLI
Tahukah anda bahawa brokoli yang sudah kuning masih boleh  digunakan. caranya ialah dengan memasukkan brokoli tersebut ke dalam mangkuk yang di isi penuh dengan air sejuk. biarkan selama 1 jam. brokoli akan kembali hijau dan sedia untuk dimasak.

TOMATO
Untuk merangupkan tomato yang telah terlalau ranum dan sedikit lembik, rendamkan di dalam air sejuk yang telah dicampurkan dengan sedikit garam. Masukkan ke dalam peti sejuk dan biarkan semalaman. hasilnya, tomato akan kembali segar.

CENDAWAN
Cendawan  sukar dibersihkan. tetapi, jika pandai, tentu tidak ada masalah. cara terbaik untuk membersihkan cendawan ialah dengan mengelapkan menggunakan kain lembap bagi membuang kotoran pada permukaannya. kemudian pisahkan kepala cendawan dari batangnya supaya kekotoran atau serangga yang tersorok dapat dibuang.
 

 
selamat mencuba......................
 

Wednesday, March 2, 2011

                                      KENALI DUNIA BAYI ANDA

1 BULAN

Pada awal kelahirannya, bayi hanya mampu melihat dalam anggaran jarak di antara 20 hingga 25sm. Walaupun jarak tersebut terhad, bayi anda boleh membalas senyuman yang anda hadiahkan kepadanya.

2 BULAN

Ketika berusia dua bulan, bayi anda sudah boleh memberikan tindak balas jika anda mengagahnya. Dia juga sudah pandai mengeluarkan bunyi-bunyian seperti eh,ah,uh dan oh.

3 BULAN

Bayi anda sudah mampu mengangkat kepala ketika meniarap dan menahannya untuk satu jangka masa yang agak lama.

4 BULAN

Pada usia ini, bayi anda semakin suka bermain dan sudah pandai menggenggam barang permainan yang diberikan kepadanya. Lazimnya, dia lebih tertarik kepada benda yang berwarna terang.

5 BULAN 

Bayi anda kini bertambah lasak. Keupayaannya mengawal belakang badan dan otot kaki membolehkan dia mengimbangi tubuhnya. Hasilnya, dia sudah boleh duduk dengan stabil.

6 BULAN

Inilah masa yang sesuai untuk memperkenalkan makanan pejal kepada bayi anda. Dia juga sudah pandai memindahkan objek yang dipegangnya daripada satu tangan kepada tangan yang lain.

7 BULAN

Pada usia 7 bulan, bayi sudah aktif merangkak. Gigi susunya pun mula tumbuh. Ketika ini dia mungkin memerlukan sesuatu yang boleh digigit atau dihisap untuk meredakan kesakitan yang dirasainya.

8 BULAN

Bayi anda semakin pantas mencapai barang-barang yang ada di sekelilingnya. Hal ini bermakna anda tidak boleh membiarkan barangan yang boleh membahayakan anak bersepah.

9 BULAN 

Kawalan tangan bayi anda bertambah baik ketika berusia sembilan bulan. Memegang objek menggunakan jari-jemarinya sudah tidak lagi mendatangkan masalah. Dia sudah boleh memegang botol minumannya sendiri.

10 BULAN

Bayi anda sudah boleh berjalan sekiranya anda memegang kedua-dua belah tangannya. Pertuturannya juga semakin jelas terutamanya ketika menyebut perkataan mama atau dada.

11 BULAN 

Bayi anda mungkin sudah boleh berdiri sendiri sambil menoleh ke kiri dan ke kanan. Aktiviti memindahkan barang dari satu bekas ke bekas yang lain adalah antara perkara yang gemar dilakukannya.

12 BULAN

Selain daripada bersedia untuk memulakan langkah baru, dia juga sudah pandai menepuk dan melambai-lambaikan tangannya.

Tuesday, March 1, 2011

                           7 tanda sikecil sayangkan anda....

SI KECIL CERIA MELIHAT WAJAH ANDA
Sejak bayi dia berusaha untuk mengingati wajah anda. Dia akan merenung wajah anda dalam tempoh yang lama. Memang  benar, dia tidak memahami apa-apa tentang dunia sekitarnya. Tetapi dia tahu, anda sangat penting buat dirinya. Apabila usianya meningkat satu tahun dia memberikan senyuman yang paling lebar kepada orang yang disukainya. Dia mula berhati-hati terhadap orang yang tidak dikenali dan wajah yang jarang dilihat. Menjadi lebih gelisah apabila dipisahkan dari ibu bapa.

SI KECIL BERFIKIR TENTANG ANDA
Walaupun anda tidak berada disampingnya, dia tetap mengingati anda. Lazimnya antara 12 hingga 24 bulan, dia akan mengerutkan wajahnya dan melihat sekeliling apabila ditinggalkan sendirian dalam bilik. Kadang kala, menunjukkan reaksi gelisah apabila anda tidak berada disampingnya. Tetapi kembali ceria dan tersenyum apabila anda kembali mendapatkannya.

SI KECIL BUAT RAGAM
Jangan salah faham! Jeritan tangisan yang diluahkan bukan tanda dia tidak menyukai anda dan tidak sayang anda. Dia bersikap begitu kerana dia terlalu mempercayai anda sepenuhnya. Dia mahu meluahkan rasa tidak selesa kepada anda tanpa rasa bersalah dengan harapan anda akan menenangkannya.

SI KECIL BERTATIH BERLARI KEPADA ANDA
Dia berlari ke sana sini tanpa henti, lalu jatuh dan menangis. Dia berlari mendapatkan anda. Dia amat memerlukan anda apabila menghadapi kesulitan. Walaupun pada awal usia satu tahun, pertuturannya masih belum lancar tetapi tingkah laku ini jelas menunjukkan dia sayang anda. Malah ada sesetengah kanak-kanak kecil masih belum mengetahui pengertian sebenar 'mama sayang kamu'.
 
SI KECIL MEMBUAT "KEJUTAN " KEPADA ANDA
Sedang anda minum petang di halaman rumah, anak kecil memberi ciuman di pipi anda. Emosi yang ditunjukkan oleh anak ini menunjukkan perkembangan emosinya yang positif. Dia begitu menghargai anda dengan memberi kejutan buat anda.    

SI KECIL MINTA PERSETUJUAN ANDA
Dia akan mulai meminta anda untuk bersetujuan terhadap apa yang ingin dilakukannya. Dia mahu segala perbuatan yang dilakukannya nanti akan dihargai oleh ibu bapanya. Walaupun ia menunjukkan ada unsur si kecil bimbang akan dimarahi oleh anda, tetapi secara tersirat, si kecil sentiasa mengingati kata-kata nasihat anda supaya berkelakuan baik setiap masa. Sikap sebegini menunjukkan tingkah laku si kecil semakin baik.

SI KECIL DENGAR ARAHAN ANDA
"Adik, tolong mama kemas permainan dan masukkan dalam beg ini. "Si kecil menuruti arahan anda itu walaupun dia sedang seronok menonton rancangan kartun kegemarannya. Walaupun kerja mengemas itu hanya sekejap dilakukannya, tetapi kesanggupannya untuk berhenti membantu anda itu jelas menunjukkan dia menyayangi anda. Pendekatan ini juga mampu melatihnya pada awal usia tentang disiplin diri.

tip mudah:
  1. Peluklah si kecil dengan erat setiap masa .
  2. Berikan ciuman kepada si kecil selepas bangun tidur dan sebelum tidor.
  3. Ucaplah kata-kata sayang kepada si kecil. contohnya "mama sayang baby".
  4. tunjukkan kelakuan yang baik kepada si kecil 
  5. Berikan hadiah atau ganjaran apabila dia berkelakuan baik tetapi ganjaran ini jangan terlalu kerap.      
                                               auntie2! tlg klik skali yea... tq2

ermmm....hari ni sporty nak kongsi petua...lak lah...sporty duk baca majalah pa&ma...ada ruangan tip&petua..marilah kita sama2...kongsi2....ehehheheheh....

  1. untuk pekatkan sup: ada kalanya sup yang dimasak terlalu cair sehingga tidak sedap dimakan. Untuk memekatkannya, masukkan sedikit kentang yang telah direbus dan dilecek. Hasilnya, sup anda akan menjadi pekat dan bertambah enak.
  2. Anak kurang darah: Jika anak anda mengalami masalah kurang darah, berilah dia makan anggur kerana zat besi yang terkandung dalam anggur mudah diserap tubuh. Anggur juga baik untuk kanak-kanak kerana kaya dengan protein, karbohidrat, vitamin A dan B, potasium, zat besi, kalsium dan fostorus.
  3. Elakkan lipas: Ambil beberapa helai daun pandan dan letakkan pada tempat yang digemari lipas seperti di dalam almari pakaian dan karbinet dapur. Sentiasalah gantikan daun pandan yang sudah layu dengan daun-daun baru agar lipas tidak lagi mengganggu.
  4. Kurangkan dengkur: Bagi anda yang ada masalah tidur berdengkur, ambil 7 biji badam dan tumbuk sehingga lumat. Kemudian campurkan ke dalam segelas susu panas. Minumlah beberapa minit sebelum tidur.
  5. Segarkan mata: Jika mata anda letih,ambil sebiji timun dan hiris nipis. Kemudian, pejamkan mata dan lekapkan dengan timun tersebut. Biarkan untuk beberapa minit. Mata anda pasti akan rasa segar selepas itu.


selamat mencuba semua.................................

Sunday, February 27, 2011

                                    impian miliki zuriat

 ermmm.....impian miliki zuriat....alamaknya semua pasangan yang sudah berumah tangga...impian untuk mendapat zuriat itu adalah semestinya....namun ada yang bernasib baik setelah berumah tangga...terus.dapat..tetapi bagi yang kurang bernasib baik atau belum ada rezeki...terpaksa berusaha lebih untuk mendapatkannya. untuk pengetahuan kekawan blogger...aku lebih minat membaca...so majalah yang sentiasa menjadi tatapan aku setiap bulan...adalah pa&ma..dan juga mingguan wanita...yang sentiasa padat dengan pelbagai info menarik....oleh itu aku mahu kongsi dengan korang semua................

langkah-langkah rawatan kesuburan:
  1. melakukan hubungan seks pada waktu paling subur untuk meningkatkan kebarangkalian mengandung.
  2. pengambilan ubat kesuburan clomiphene dan gonadotropins antara langkah awal melakukan sebelum mencuba rawatan lain yang lebih canggih.
  3. pembedahan minor bagi masalah seperti tiub fallopio wanita yang tersekat atau membuang cyst.
  4. IUI (artificial insemination@permainan berhadas)IUI ialah kaedah membantu sperma suami untuk sampai kepada telur. ini kerana suami mempunyai kuantiti sperma yang rendah dan lemah.
  5. ART(assisted reproductive technology)ART ialah teknologi bantuan reproduktif. jika anda dan pasangan berhadapan dengan masalah bilangan sperma kurang, tiub fallopio tersumbat atau langkah-langkah yang dinyatakan terlebih dulu gagal,kaedah yang lebih berteknologi dan mahal seperti In Vitro Fertilization (IVF)....atau pelbagai kaedah lagi akan disarankan oleh doktor sakit puan.


Saturday, February 26, 2011

sambungan..puisi buat isteri....


uhhhh.....
kekadang isteri mangamuk
dengan ombak prasangka dan taufan cemburu

apa bukti setiamu suami?
apakah tandanya hanya aku di hatimu?
kekadang disergahnya kita
ketika keringat masih membasah
baru menjengah pintu rumah.
 
ketika itu nilailah diri 
mungkin kita berdosa pada tuhan 
atau bersalah dengan insan
mungkin banyak kezaliman dan penganiayaan
yang telah kita lakukan


lalu datang teguran, amaran dan peringatan 
secara 'indirect' dari tuhan
hadapkanlah diri ke cermin hati
kaji diri satu persatu
kalau liar, berhentilah
kalau berdosa, bertaubatlah


sebaliknya jika ternyata isteri yang melulu
nasihatkanlah baik-baik
bukan senang nak senang
ingatlah mustika kata dalam kitab-kitab tua
suami yang bersabar dengan isteri yang jahat
akan mendapat pahala nabi ayub
atau ingatlah pesan saiyidina umar al-kattab
ketika didatangi seorang suami yang dileteri isteri:

"bersabarlah. kerana sesungguhnya isteri telah banyak membantu kita.
dia yang menyelamatkan kita daripada amukan nafsu
dia yang membantu menjaga makan minum kita
dia yang mencuci kain baju kita 
dia yang membantu membersihkan rumah kita....
lalu apa salahnya kita bersabar dengan sedikit kerenahnya?"

marilah sama-sama kita taburkan secubit salji pada segenggam api.
telah banyak kita dengar cerita keruntuhan, kisah perpisahan.
marilah kita suburkan kembali pohon perkahwinan ini
walaupun sudah berdekad -dekad usianya.


institusi ini adalah kubu terakhir kita.
marilah kita pertahankan bersama si dia.
si diaku, si diamu
cinta kita jangan mati dalam arus dunia siber,
biar setia kita makin waja
biarlah skrin-skrin internet atau inranet memaparkan 
yang indah-indah pantulan seri rumah tangga kita.


bicara ini diakhiri dengan satu coretan 
yang mungkin boleh diguriskan pada kad hari lahir isteri
atau kad ulang tahun perkahwinan 
atau surat biru yang ingin kau utuskan padanya.....


atau kau pahatkan saja di halaman hatimu pada malam nanti:
aku hanya seorang suami 
yang menerima setulus hati
seorang isteri,
janji yang termererai
di akad nikah kita musim yang lalu.
salam kuhulur buat menyapa hatimu nan luhur.
bersamalah kita harungi derita yang datang
bersatulah kita tempuhi nikmat yang bertandang
denai perkahwinan pasti dihujani air mata
biar kita rasa: rupanya syurga itu
sangat tinggi maharnya.


isteri ....
tidak kutagih setia,sesetia hawa.
atau kerinduan menggila laila yang sangat dalam.
terimalah kehadiranku
di sudut tersuci di dalam hatimu....
seorang isteri.








 
sambungan puisi buat isteri.......

namun..
putus asa jangan sekali
terimalah dia, dengan redha.
justeru isteri
pada hakikatnya
adalah bayang-bayang suami
wanita adalah tulang rusuk yang bengkok
luruskan dengan berhati-hati bertegas tapi jangan berkeras
lembut tapi jangan reput

katakan RM bukan segala-galanya
lalu pada saat yang kudus 
setelah bersolat bersama
bisikkanlah" duhai isteriku....
marilah kita bina perkahwinan ini
dengan cinta yang sejati
marilah kita kutip rezeki
dengan keringat tersuci
kita cari harta, tetapi itu bukan segala-galanya
padamu isteri, istanamu, di hati ini
padamu sayang....
kalung cintamu,di jiwa ini

puuuuhh.....
akan tiba masanya bila 'isteri' di hati tapi kurang di mata
usia meningkat kecantikan tergugat
dulu yang kita lihat mulus kini beransur pupus
betis, tidak lagi bunting padi
pipi, bukan lagi pauh dilayang
apakah dengan itu akan berkurang cinta kita?
jika berkurang, nyatalah cinta kita
selama ini cinta di mata bertapak di body
tapi jika cinta kita di hati, berpasak di budi.
itulah cinta sejati.

namun tidak salah
di samping menyanjung budi,
kita meramping 'body'
kalau ada kesempatan 
ajaklah dia bersenam, amalkan puasa sunat
tapi ingat niat kerana tuhan
bukan kerana ingin kuruskan badan
tapi tuhan itu maha penyayang
dia pasti membantu isteri yang memburu keredhaan suami
tak salah kalau mohon kesihatan, kecantikkan dan kecergasan
sama-samalah merampingkan badan 
yang terlebih dikurangkan
jangan sesekali mencemuh apalagi menjauh
apa gunanya membandingkan isteri dengan perawan


bukan masanya lagi merenung dara
tapi kini saat menghitung dosa
lalu ajaklah isteri sama-sama menambah bakti
moga-moga cinta kita kekal ke hujung usia
di dunia ini dan di akhirat nanti
itulah dikatakan 
hidup berdua, 'selepas' mati pun bersama.




 

Wednesday, February 23, 2011

sambungan.....puisi isteri.....

tapi awas.....................
kalau ternyata, rajuknya berfakta
masamnya berdata,geramnya berilmiah
marahnya ada prima facie
ini rajuk taraf tinggi namanya
perlu ditangani berhati-hati
kalau ternyata benar apa salahnya kita terima
mengaku lalu berjanji serta berikrar
"sayang abang tak ulagi lagi"
katakan "sayang......abang alpa"
bisikan "darling ....i lupa..."
hulurkan tangan, pinta kemaafaan
pendekatan kasanova, tapi hati suci

rajuk isteri sperti mangga muda
perisanya masam
tetapi.............................................
kalau kena cicahnya
enaknya akan terasa.
ingat, api yang panas, padam oleh salji yang dingin.

arghh...............
tiba-tiba isteri merungut
malah kadangkala agak mengugut
minta aksesori serta perabut
minta villa yang tersergam indah
atau mahligai di lereng bukit
sedangkan kita bukan shah jehan
yang mampu membina taj mahal buat isterinya
tetapi isteri pula, nur jehan
yang meminta keagungan cintanya
katanya "seabadi permata...........
segermelapan intan"
sedangkan ditangan kita 
cuma cincin tembaga.

aduh.....
peritnya mengukur cinta 
dalam ukuran mayam atau menimbang setia
menerusi bursa saham papan utama
kasih isteri, turun naik
mengikut kadar tukaran wang asing.

tiada guna menyesali dir
diakan dulu pilihan kita?
semasa mekarnya
dia dihargai, dipuja-puji
dia kini sudah menjadi  ibu
pada anak-anak kita
sudah takdir.....
permata yang dipilih
perlu digilap semula.

sambungan seterusnya................nantikan 

PUISI BUAT ISTERI

kata pujanga 
perempuan bagaikan angin
lembutnya melenakan
ributnya  menggusarkan

adakalanya mereka seperti ibu
menyaji kasih, menghidang sayang
adakalanya mereka seperti anak
ingin dibelai, minta dimanja
adakalanya mereka seperti nenek
berleter seadanya, merungut senahuannya.

namun,
teman kembara dalam kehidupan yang sementara ini.
bahagia dan derita kita sangat berkait dengan mereka

psst....
tiba-tiba isteri merajuk
pandai-pandailah memujuk
buka telinga, tajamkan pendengaran, amati suaranya
teliti dengan hati yang terseni
rasional atau emosi?
andainya  emosi, belailah emosi itu
jangan cuba dihadapkan secara rasional
kerana sidia tak akan terdaya
menguyah hujah, berilah walau seribu sebab
lengkap dengan perangkaan statistik
atau dokumen saintifik
berserta dengan beberapa affidavit
dia tetap malulu kerana fikiran sudah berjerebu.


dalam situasi ini
fikiran telah ditawan perasaan
sebaiknya, perhaluskan kata, perindahkan bahasa
jinakkan perasaan, hadiahkan senyuman.


masih gagal?
cuba gunakan sentuhan
semarakkan belaian.


masih gagal?
tunggu saja rajuknya reda
emosi isteri
bagai riak-riak air dalam cawan
jangan dogoncang..........buat selamba
lambat laun, gelombang akan tenang
air dicawan akan kita minum jua.


nantikan sambungannya............................................
  
 
                                                mutiara kata & wasiat

tiada pusaka peninggalan yang lebih manfaat daripada elok budi pekerti...............(wasiat saidina ali r.a)


dunia hanya jambatan kecil untuk menuju kehidupan besar yang kekal abadi. kerana itu jangan rosakkan jambatanan  itu dengan keperluan dunia yang berlebihan sehingga jambatan itu rosak....................(wasiat iman al-ghazali)





 

Tuesday, February 22, 2011

bahagian tubuh wanita yang dianugerahkan nama yang mulia.......

Dalam tubuh wanita, ada satu bahagian yang diberi nama yang begitu mulia iaitu rahim.Perkataan ini diambil daripada nama Allah SWT yang bermaksud maha penyayang. Sudah tentulah Allah SWT tidak akan memberikan nama yang semulia ini kepada sesuatu yang hina di sisi-nya. Sudah tentu Allah SWT akan memilih sesuatu yang mulia, juga untuk dianugerahkan nama yang begitu mulia. Allah SWT tidak memberikan nama yang semulia ini kepada tubuh lelaki tetapi dia memberikannya kepada bahagian tubuh wanita. Rahim inilah yang merupakan penghubung kepada makhluk. Di dalam rahimlah, wanita menjaga ciptaan Allah SWT dan memberi makan kepada apa yang Allah SWT telah ciptakan.

Kaum wanita sepatutnya merasa sangat malu kepada Allah SWT kerana memberi penghargaan yang begitu tinggi kepada mereka. Siapa dapat menafikan kepentingan rahim bagi kewujudan manusia? Anugerah rahim kepada wanita sebenarnya sudah cukup membuktikan betapa mulianya wanita di sisi Allah SWT.  CUBA RENUNGKAN DAN....KURANGKAN PEMBUANGAN BAYI......

Thursday, January 20, 2011

TEKANAN

'Stress' kalau mngikut Kamus Proregsif Inggeris-Melayu, adalah 'tekanan' atau 'titik berat'. Jadi apabila seseoran itu memberitahu  kita bahawa dia mengalami 'stress', ini bererti bahawa besar kemungkinan, dia sedang menghadapi tekanan hidup dan perasaan. Tekanan hidup adalah satu perkara yang seringkali bermain di dalam kehidupan. Setiap yang hidup, pastinya akan merasai tekanan hidup dalam usahanya untuk meruskan kehidupan. Boleh dikatakan, setiap perasaan yang kita lakukan, boleh mendatangkan 'stress'.
Seringkali stress ini diungkapkan dalam sudut yang berbaur negatif berbandingkan dalam ruang lingkup yang positif. Stress dinggap sesuatu yang membebankan, menyusahkan malah menyesakkan emosi dan minda. Hendaklah perlu difahami bahawa stress juga memberikan implikasi yang positif kepada individu. Ianya merupakan satu mekanisme yang boleh menggerakkan motivasi diri untuk mencapai sesuatu maksud dan tujuan. Stress perlu wujud dalam kehidupan manusia. Bayangkan jika tidak wujud stress, manusia mungkin akan berada di tahap yang sama.
 Stress atau tekanan yang dialami oleh seseorang individu merupakan tindak balas daripada ketidakupayaan beliau menangani masalah yang sedang dihadapi. Ktidakseimbangan antara faktor fizikal, mental dan emosi akibat tekanan yang dihadapi menyebabkan seseorang individu tidal dapat brklakuan normal seperti kemurungan, lemah longlai, lesu, tidak bermotivasi malah boleh menyebabkan kematian sekiranya tekanan atau stress yang dialami ditahap yang kritikal. Sekiranya tekanan atau memudaratkan individu tersebut baik dari aspek fizikal, mental, emosi mahupun pnglibatan sosial mereka.
Apabila berdepan dengan masalah, lazimnya diri diselubungi tekanan, malah fikiran boleh menjadi celaru kerana memikirkan masalah yang tidak berpenghujung..............................