Saturday, June 18, 2011

Hai kekawan blogger...,lama dah sporty tak up date blog...entah kenapa penyakit malas teramat sangat...sampaikan kemalasan melanda...pada diri sporty.Teramat dahsyat tu!!!..hehehe per2 pun sekarang kerajinan melanda pada diri sporty untuk berkongsi sesuatu....now sporty...sedang menggunakan produk GAMAT EMAS....so,serba sedikit sporty akan berkongsi mengenainya....sporty pun baru berjinak2 untuk mencuba produk ni...kerana sporty ada masalah period yang tak menentu...mungkin..kesan dari ubat perancang...menjadikan period sporty tak berapa nak lawas...heehhe


kat bawah ni adalah produk GAMAT EMAS tu yang sporty sedang cuba....banyak lagi...produknya..tetapi biarlah sporty kongsi yang sporty cuba dulu....ada dalam 4 yang sporty pakai,iaitu..FEMMINA,LINESSE,MINYAK LINIMEN DAN OROGARD.
FEMMINA


Femmina 
MEMBANTU:
  • Membesarkan dan menganjalkan payudara
  • Melicirkan dan mengetatkan faraj
  • Meningkatkan libido wanita dan tenaga ketika bersenggama
  • Menstabil,membina dan mengharmonikan sistem peranakan wanita & mningkatkn ksuburan
  • Menyokong pertumbuhan flora dalam rongga peranakan bagi mengelakkan jangkitan
  • Membantu memulihkan kitaran haid,stress,setelah mberhentikan pengmbilan pil perncang
  • Mengatasi senggugut  


Linesse







MEMBANTU:
  • Melangsingkan tubuh badan,mengempiskan perut dan membasmi selulit
  • Membersih sisa toksid dan melancarkan aliran darah
  • Memelihara,merawat dan menganjalkan kulit

Minyak Linimen Gamat




MEMBANTU:sbg penahan sakit,meredakan bengkak,melegakan lenguh urat,dan pesakit gaut


Monday, April 25, 2011

                                              kasut oh kasut

hai kekawan blogger...dah lama sporty tak update blog sporty ni...apa dah jadi ntah...berminggu2 ler juga...sebenornya sporty busy gan novel...now dah habis..dibaca hahahha...tu yang tak berapa nak layan blog tu.Aduyai bila dah habis baca novel baru ler teringat dek blog kesian plak kesunyian jer....tak mgapa..sporty nak kongsi pasal kasut...yang banyak kenangan...dan berbakti tuk sporty huhuhuhu....

 ermm ni lah kasut hantaran kahwin, dan jugak pakai...lam dua tiga kali...sayang nak pakai selalu...sporty suka sangat kasut ni sebab warna merah + gold..gtu..hehhee..memang sayang giler arrr kasut ni beli kat butik vincci jer tapi tu lah dek kerana terkenang sangat....macam comel jer duk kat kaki....fuhh kasut ni jadi pilihan hati tuk dbuat hantaran perkahwinan ku....penuh dengan sweet memories gtu....

 kasut ni pulak beli kat butik verns,kenang sangat sebab masa ni mmg giler kasut tajam kat depan hhahaha..and jugak tinggi kasut ni lam 3"inci..sama lah yang warna merah kat atas tu...katanya lau kasut tinggi nampak cantik jer dan juga..berkeyakinan jer...kena pulak masa ni keje ofis...
 
 fuhh black colour....huhuhu...hitam mmg cun and elegent gtu wahahhaha...ni pun sporty beli kat butik verns..pun banyak berbakti tuk sporty...rendah jer tumit yer...tapi cukup selesa pakai..masuk jer gan jeans ker...or baju kurung...no hal punyerrr....now jadi koleksi kat dalam almari....

 alahai selipar ni pulak beli kat butik GII COLECTION..masa ni nak raya depavali..so banyak trend selipar ala2..india punya kasut...berkenang...beli...lama jugak pakai selipar ni sampai tinggal bekas tapak kaki itu buktinye banyak berjasa padaku...huahahhahaa...kelakar tul lah...tapi tinggi selipar ni 3"inci...so nice..hahahaha ayu jer bila pakai....
ahaks kasut hitam+gold ni pulak...kasut butik leno..pun tajam kat depan...kasut ni banyak berbakti masa kerja ofis dulu....kasut ni tak berapa tinggi cuma dalam 2"inci jer...seronok pakai..selesa...sampai tercabut dia punyer tapak...belum repair lagi tu.. pun jadi koleksi lam almari....
ermmm ni ler almari kasut sporty banyak lagi tu...malas nak letak banyak2...tengok tu kat atas tu kasut danish dari dia 3 bulan sampai 1 tahun...lebih...dia dah pandai jalan...so suka lah beli kasut or selipar kat danish ni...yang warna putih tu...disney punyer kasut..0-3bulan kejap jer leh pakai..hehhehe masa ni geram tengok kasut kecik tuit jer...yang kuning tu nike punyer pun kejap jer pakai...yang lain2 tu...beli kat market jer....tapi kan leh tengok lah danish punyer kasut dari dia kecik sampai dia besar sekarang....

so..kekawan ni jer ler yang sporty leh kongsi...coz semua kasut ni banyak kenangan yang terpahat n dah paku terus dhati huhuhuhu...ayat ogy ni hahahhaa copy..ayat dia...jer.

Thursday, April 7, 2011

                                        cicak oh cicak
alahai...tak tahu nak taip ape kat dalam entry sporty ni....dah nak masuk 1 minggu dah ni,semalam sporty pergi ke Kuala Terengganu...ni keje buah hati sporty lah....si papa danish tu.Papa danish ni minat cicak plak...entah macam mana rupa...belum tengok betul2 pun lagi cuma tengok lam pic jer....aha,kekawan jom tengok ni dia pic si cicak....yang sporty cite kan tadi.


ni lah dia si cicak,yang leh buat...duit.Sekarang dah heboh orang duk buat bisness cicak ni,so..semalam pergi ke KT sekadar berbincang pasal duit...kalau ada duit...leh jalan bisness ni.Kekawan nak tengok cicak ni pun kena bayar lam 200j...xsilap dengar lah semalam....harga dia mahal tau.....entah ler....buah hati sporty tu...cam mana....keputusan dia....sporty nak cite lebih pun sporty x pandai gak...ni semua keje2 orang laki buat hahahhha.....ni jer lah yang sporty nak kongsi gan korang, sporty ni sokong je buah hati sporty dari belakang hahahahah.

Wednesday, March 30, 2011


                         PENJAGAAN,PENDIDIKAN DAN PERMAINAN

 baru-baru ni sporty ada beli majalah favorite sporty pa&ma dan juga majalah mingguan wanita...dalam syok2 membaca majalah tersebut ada mengenai botol susu yang free bpa..dan juga..keburukan botol susu yang ada bpa...so sporty ni per lagi...mula lah ajak papa danish pergi serang butik anakku...nak tukar botol susu danish secepat yang mungkin....lah.tapi...kat centre point tu maklum ajer ler...paking penuh...last ada juga..sesampai kt anakku terus pergi kat rak botol...ada akak yang keje situ pun tak bertanya banyak terus ckp...jenama yang free bpa dah tak banyak...tinggal avent..dan anakku...jer...yang lain...tu ada bpa...wahh bermakna...orang kat kemaman ni cepat jer dah tukar botol susu anak masing2 sporty jer yang terlambat....aduyaiii kat kepala ni berfikir macam2....tapi tak lama skit ada akak sorang tu pun cari botol susu yang free bpa jugak...makna yer sporty..bukan orang terakhir lah...konon...hahahhaah...so..mana2 ibu..yang belum tukar lagi sila buat pertukaran lah ya....laku lah botol susu kat anakku tu nanti...huhuhu....

 ermm ni plak botol susu danish yang ada bpa tu...sayang...tau banyak beli...maaf ler kekwan blogger..pic ni xleh nak rotate...so melintang ler jawab nyer...hahhahahaha...sama gan pic atas tu.tapi kan akak yang keje kat anakku tu cakap...botol yang ada bpa ni leh guna tapi tuk air sejukj er atau air manis...susu xleh sebab ia perlu guna air panas...melalui air panas tu lah bpa tu keluar...so leh simpan tuk air biase jer.sporty pun xder penerangan yang detail..mengenai kes ni...kalau tak boleh cite kat kekawan kan. bubapa...sanggup..cari..untuk yang terbaik...bagi anak2...sayang kat anak...moga anak kita besar nnti pun tak lupa gan pengorbanan kita ni.

aha..ni plak...buku-buku danish yang sentiasa dia buka hari2...main..lempar...sampaikan ada yang perlu ditampal...kadang2 dia nak tidur pun sporty bagi buku dia tu...terapi tuk mata katakan hahaha...kejap jer dia lena. dalam majalah pa&ma pun ada suruh kita bagi didikan awal...untuk mengenal warna,bentuk,binatang,dan semua lah...mengikut tahap umur.danish ni sporty siap belikan crayon,colour..dan buku tuk dia myonteng..tapi dinding umah pun jadi tempat untuk serlahkan bakat dia tu...aduhhsss tu yang tak tahan tu...tapi sedikit sebanyak berhasil juga...boleh lah...danish sebut...mengaji pun leh lah seposen jer...ahahhahaa...alif,ba dan ta..pastu malas dah nak sebut..heheheh...per2 pun boleh lah kan...lau selalu suruh dia..ajar dia...banyak lah yang boleh dia sebut...siap dengan reaksi lagi.dan bunyi bunyian, mimik muka lagi..macam2 gelagak.



ini plak kereta kesayangan danish..tahan lasak jugak kereta ni...sebab dia besi so x pecah lah..kalau danish baling ker..per ker masih elok lagi.kalau yang lain ada tapi banyak dah rosak...satu lagi tak leh main semua danish ni jenis cepat boring...dan juga sakit mata sporty kalau penuh rumah mainan dia...semak mata..hahhaa.so.inilah..barang2 mainan untuk danish riadah...danish ni jarang bawa dia keluar main....tak nak dedah kan sangat hobi main2 jer...nanti sesuka hati nak keluar main...harap2 sampai besar pun...dia..minta kebenaran kita mana2 dia nak pergi.so kekawan ini jelah yang leh sporty letak kat entry ni...moga sedikit sebanyak kita dapat berkongsi.





                                                

Saturday, March 26, 2011

                    muhammad adam danish....permata mama & papa
 ermm...tuk entry ni sporty nak cite pasal danish ni jer....ni danish baru beberapa hari tengok tu kecil jer dia.besar kepala sporty jek....masa ni jugak sporty masih berpantang....danish keluar dengan seberat 2.8kg...ermm semua orang yang datang jenguk sporty cakap..2.8kg tu adalah berat standard baby...makna yer kot ok ler tu...tak ringan sangat dan tak berat sangat....bila direnung danish ni.. hilang rasa sakit bersalin....tapi danish kena kuning tinggi jugak...tengok sampai tak terbuka mata dia.

 aik...tgk danish ni...kalau pasal ambik gambar cepat jer...tengok kat kamera...masa ni danish baru...dalam 6,7,8..bulan cam tu la...sporty pun dah lupa...sebab danish ni sentiasa membesar...kalau dia deman...memang teruk tapi tetap badan dia maintain...gitu...tetap ...semangat ...jer....danish ni aktif...sangat...tak leh duk diam..deman ker aper ker...tetap aktif..dan boleh bermain...kalau dia tak bangun main tak makan tu teruk sangat lah tu.

mengenai saiz baju...dari 0-3 bulan sekejap jer boleh dipakai...bulan seterusnyer kena cari yang lain lah...6-12..berat badan sentiasa memuaskan tak der masalah bila pergi klinik...doktor pun tak pernah nak komen pasal berat...cuma..pemakanan dia perlu dijaga lebih....sebab danish alahan..pada susu lembu masa ni semua..kena ada soya...susu...pakai similac tapi...xtahan or...so sporty pakai susu snow sampai ke umur danish ni setahun....makanan harian...nestum yang soya punyer.....apabila umur danish genap setahun...susu dan pemakanan dah boleh ditukar....kerana dah tak alahan lagi..

 alamak, pic ni xleh nak rotate...sori lah ya..masa ni danish deman..nak tumbuh gigi tengok tu dah dua batang gigi...kat bawah..cian dia...anak mama..ni deman..sampai merah muka dia...tapi masa ni merenget yer lebih hihihi.

ahaks....tengok ni danish tak sabar nak bergambar...bergaya jer...dia punyer posing...sampai ditarik-tariknyer baju mama dia ni...ajak...join dia punyer..posing...hhahahaha....bila dikenang balik...di ingat balik kejap jer anak teruna sporty ni membesar.....now, dah 2 tahun...banyak lagi ni cabaran membesarkan danish ni...justeru itu,yang mana bakal bergelar ibu...tabah...dan sabar dalam membesar anak-anak..kerana anak ni adalah amanah Allah tuk kita membesar dan mendidik...mengikut acuan yang kita mahu....sporty...lebih mengajar anak..disiplin...dan tegas...tegas dalam semua benda..disiplin...dalam bab...mengajar..mendidik supaya besar nanti...menjadi anak yang soleh...disiplin..pula.untuk waktu..masa,juga kehidupan dia akan datang, tegas dalam membuat sesuatu keputusan.semua itu..berbalik pada didikan yang kita berikan.
 

Monday, March 21, 2011

                                      anakku meragam lagi

                             merajuk....sedih....mula meragam...macam2


                      terdapat beberapa helah untuk mengatasi situasi ini....
muzik
walaupun anda sudah mendukungnya, dia masih lagi meragam, cuba tenangnya dengan memasang lagu irama harmoni. anda boleh menggunakan nada deringan telefon bimbit untuk menenangkannya.secara umumnya si kecil suka kepada bunyi yang pelbagai jenis.dalam pada itu,cuba tarik perhatiannya dengan kad imbasan.pastikan warna pada kad itu terang.pada masa yang sama,ucapkan kata-kata sayang kepada si manja.ucaplah,'mama,sayang adik.

bekas 'ajaib'
masukkan pelbagai jenis barang mainan ke dalam bekas.biarkan si kecil memilih sendiri barang maianan kesukaannya.anda pasti seronok melihat si kecil asyik mengerakkan tangannya untuk mengambil barang yang dia mahu. permainan ini mampu meransang mindanya.

objek baru
apabila si kecil kelihatan sudah resah dan tidak berminat lagi dengan bekas 'ajaib', ambil objek atau barang mainan baru untuk tarik perhatiannya.berbuak-buallah dengan si kecil walaupun dia belum memahami pada peringkat ini.sekali-kala,cuba ketawa seakan anda memberitahu kepadanya sesuatu yang lucu.malah biarkan dia memegang objek baru itu.

bunyi dan warna
bunyi loceng dan warna terang mampu menarik perhatian si kecil.barang mainan seperti seakan terapi yang baik untuk mengelak si kecil daripada meragam lagi.apabila dia asyik menggoyangkan barang mainan yang mengeluarkan bunyi,mindanya akan fokus untuk melakukan aktiviti itu.sekali gus membuatkan dia kembali tenang....

Friday, March 18, 2011


                                            10 kemahiran sosial si kecil....
Semua ibubapa inginkan si kecilnya membesar dengan perilaku yang baik di mana jua. Namun semua itu boleh terjadi jika si kecil sudah dilatih dari awal.......

  1. katakan 'tolong' dan 'terima kasih' sebelum anak anda pandai bercakap, galakkan dia untuk belajar mengucapkan kata-kata 'tolong' dan 'terima kasih'. lakukan juga dalam apa jua aktiviti anda seharian bersamanya. jangan lupa untuk sentiasa mengingatkan anak anda jika dia lupa untuk mengucapkan kata-kata 'tolong' dan 'terima kasih'.
  2. perkongsian dengan yang lain memang sukar untuk menerangkan kepada kanak-kanak bahawa barang yang dipinjam oleh rakannya akan dipulangkan kembali. jadi ajar anak anda untuk memulangkan barang mainan yang dipinjam supaya dia mudah faham konsep perkongsian itu tanpa perlu merampas barang mainan kanak-kanak lain.
  3. menghormati perasaan orang lain bayangkan anak anda berkata dengan kuat, "mama, kenapa kawan mama ni gemuk?"pastinya ungkapan ini membuatkan anda terkejut dan malu. cara pertama untuk mengajar mengenai cara menghormati perasaan orang lain ialah bantu dia belajar memahami emosinya sendiri. jika dia marah kalau orang mengatakan dia nakal dan sebagainya, anda katakan, "adik marah ya orang cakap adik macam tu." dan katakan juga begitulah perasaan orang lain jika dia bercakap perkara yang tidak sukai orang.
  4. jangan ganggu pastinya setiap kali anda ingin menggunakan telefon atau berbual dengan rakan, si kecil anda akan mengganggu perbualan anda dan bertanya apa sahaja yang terlintas di fikirannya. jika berlaku begini, cuba katakan kepadanya, "mama, hendak telefon kawan, jadi jangan ganggu percakapan mama sehingga mama habis cakap." bagaimana pun jangan anggap si kecil akan duduk diam lebih 5 minit.jadi lakukan perbualan anda secepat mungkin. setelah itu katakan, "terima kasih kerana tidak menggangu mama. dan sekarang apa yang adik mahu tanya mama?
  5. minta maaf jika dia melakukan kesalahan, ajarlah dia mengucapkan 'minta maaf'. anda harus membalasnya dengan berkata, "terima kasih"sebagai tanda menghargai apa yang dilakukannya. jangan sesekali memaksa anak untuk melakukan perkara itu. jiak dia masih lagi dalam kemarahan, beri dia masa untuk meminta maaf kepada anda.
  6. belajar menunggu buatkan si kecil aktiviti berbentuk pembelajaran bagi mengajarnya belajar untul menunggu ketika anda sedang melakukan urusan rumah. cara ini tidak membosankannya. contohnya, "boleh tak, kakak kira 1 hingga 10, semasa mama meletakkan adik atas katil ."kemudian anda boleh menambah masa menunggu kepada dua atau tiga minit apabila dia semakin membesar.
  7. adab dimeja makan cuba jadikan waktu makan sebagai masa yang 'rileks' antara 15 hungga 20 minit sebelum dia mula menunjukkan perangainya . tunjukkan cara yang betul untuk makan. ajarlah adap ketika di meja makan contohnya, tidak bercakap ketika sedang mengunyah makanan.
  8. bersalam tidak sukar untuk mengajar anak menghulurkan tangan untuk bersalam. jika anda sentiasa menyuruhnya untuk melakukan perkara yang sama, dia akan menjadi perkara biasa.
  9. tidak terlalu agresif  anak yang agresif perlu dilatih supaya konsisten dalam semua keadaan dan tidak meragam tanpa sebab. ajar dia untuk duduk diam seketika jika anda datang bertandang ke rumah teman. berikan kata-kata pujian jika dia menunjukkan perangai yang baik.
  10. bukan semua benda milik adik jika menghadiri majlis hari jadi, si kecil anda mula berasa sedih hati disebabkan hadiah itu bukan miliknya. anda katakan, jangan sedih sayang, nanti adik bantu dia buka kertas pembalut hadiah." cara ini membantu si kecil fokus untuk melakukan sesuatu yang bukan miliknya.